SVAR:

Du kanske kan berätta lite mer om skolan du ska till och var/hur du ska bo?

Jag ska börja studera i YDC- Yokohama Design College. Skolan ligger en minut från Tobe-stationen som i sin tur bara ligger en station från Yokohama station. Med andra ord har skolan ett mycket centralt läge. Colleget har en egen byggnad där skolan utgör fyra våningar, sedan ligger ett enkelt residens högst upp.

Visuell och bilddesign är vad YDC är mest känt för. De erbjuder yrkesutbildningar i manga, visuell/grafisk design, konst och Fashion Design.

Det sägs att YDC ger en känslan av att man studerar på en riktig japansk skola! Den består nämnligen av en språkskola, en yrkeshögskola och gymnasium i samma byggnad. Det betyder att man kommer att studera tillsammans med både japaner och utlandsstuderande.

Skolan har drygt 200 studenter, och en maxkapacitet på runt 280 studenter. Ett par gånger i månaden har dom "open classes" och aktiviteter (t.ex. att prova på karate) som är gemensamma för språkstudenterna och studenterna på de andra programmen.

Yokohama Design College hjälper också sina elever att hitta extrajobb, vilket vore super för min del! :D

 

Hur har du lärt dig språket?

Jag kan inte Japanska så särskilt bra än, kan förstå otroligt mycket bättre än vad jag kan göra mig förståd. Har kollat mycket på anime i flera år nu så kan många vanliga ord och fraser. Sen har jag försökt studera japanska lite på egen hand nu innan resan för man måste kunna både Hiragana och Katakana för att kunna börja i skolan.

 

Hur länge ska du vara borta?

Blir ett år ungefär ;)

 

Hur blir det med dig & Pontus när du åker till Japan? Kommer du inte sakna ihjäl dig efter honom?

Haha jo jag vill inte ens tänka mig tanken... kommer att sakna ihjäl alla jag älskar. Men familjen kommer förhoppningsvis och hälsar på mig nångång, syrran kommer under jul och Pontus kanske hänger med de första veckorna i japan.

Den första månaden kommer garanterat att vara den svåraste. Men sen hoppas jag på att allt kommer att flyta på :3

 

Kommer du och Pontus ha ett distance förhållande eller åker ni tsm?

Det blir nog ett distance förhållande ja. Inte för att jag tror på distance förhållanden så särskilt mycket men vi kommer att göra vårt bästa för att hålla kärleken i liv! Teknologin idag har ju sina fördelar ;)

 

Hur länge har du varit Japan intresserad? 

Jag har vart intresserad i öst-Asien så länge jag kan minnas! Det var till en början med bara Kina jag var intresserad av (för jag trodde att Kina var typ hela asien hahah), sen när jag upptäkte animen så övergick intresset till Japan. Jag började titta på anime i slutet på sjuan, har jag för mig, så mitt intresse för Japan tog alltså fart när jag var runt 14 år gammal.

 

Har du gått på något asiatiskt/japanskt konvent? 
Isåfall, viket/vilka? 
Självklart! Jag har vart på Uppcon 2010, MeuwCon 03, Uppcon 2011 och Uppcon 2012.

 

När du väl kommit till Japan, hur tar du dig dit du ska bo?

Hahah har ingen som helst aning xD 

 

Kommer du blogga där ifrån?! , om du kommer de, mer eller mindre än vad du gör nu? 
Absolut! Jag planerar att fortsätta mitt blooggande under mitt år i japan. Kommer troligtvis bli mer bloggande än vad jag gör nu med tanke på allt jag vill visa er, men vet däremot inte om jag kommer att ha så mycket tid för blogga så ofta, med tanke på att jag kommer att studera, jobba och sköta mitt egna boende, plus allt jag vill hinna se och uppleva japan, så att sitta framför datorn blir nog inte det första jag tänker på om ni förstår vad jag menar?

Men jag ska göra mitt bästa för att hinna med allt!

 

Hur mycket pengar har du sparat? 
Väldigt lite tyvärr... runt 30 000:-

det har vart mycket jag har vart tvungen att spendera pengar på nu innan resan, som sjukvård, flygbiljett mm så mitt sparande har gått långsamt fram :(

 

Vart i Japan kommer du vara? Kommer du resa runt mkt? 
Jag kommer att bo coh studera i Yokohama. Men kommer troligtvis vara mycket i Tokyo också eftersom det bara ligger några minuter från Yokohama :)

Sen planerar vi tjejer såklart att resa runt lite. Vi vill ju uppleva och se Japan ju under vår tid där!

Mer om detta kommer ni att få se på bloggen senare :D

 

Kommer du ha ngn "Give away" med lite grejer från Japan när du är där? (Skulle va super roligt) 
Det låter som en superbra idé! Ska komma ihåg de förslaget ! ;)

 

Kan du göra en video när du frågar på dom här frågorna? :D

Tänkte det först men blev tyvärr inte så... förlåt :(

 

Hur mycket kommer det kosta dig?

Oj det beror helt och hållet på hur mycket jag kommer att spendera under mitt år där samt om jag får ett jobb eller inte. Men jag ska betala skolan 51 000:- nu snart. och det kommer att kosta oss några tusen i månaden med boende, mat och massa annat, kommer däremot få bidrag på 3000 varje månad, sååå... vet inte riktigt, 5000x12= 60 000 minus 3000x12=  24 000+51 000= 75 000 + pengar till "skoj" (resa runt och ha kul) minus mina 30 000 sparade samt att jag ska försöka jobba lite under min tid där. så kanske runt 100 000 sammanlagt?

 

Vilka är alla som hänger med? 
Jag, mina kompisar Malin, Elin och Celiné

 

Hur och var ska du/ni bo? 
Vi letar fortfarande efter boende. Hittade tre lägenheter här om dan som vi ska prata lite mer om snart.

Det är lägenheter vi främst letar efter. Antingen en tvåa så vi kan sova två och två i varsina rum, eller två lägenheter där vi delar upp oss två och två. Men vi får se hur det blir!

 

Vad kommer ni lära er? 
MASSA. Kommer ju bo i ett fritt främmande land i ett helt år. skulle skämmas om jag inte hade lärt mig nånting när jag kommer tillbaka xD

Nej men skolan lär oss först och främst japanska. Sen hoppas jag på att få kunna lära mig lite inom konst och så.

 

Carro - en emo/scene bloggerska

Awesome, hoppas det blir toppen! :D Kramisar Carro

2013-08-22 | 17:34:18
URL: http://quiethell.blogg.se/
Anonym

varför åker inte pontus med? :o trodde han också skulle börja studera där?!

Svar: Det skulle han, men han var tvungen att läsa upp några betyg innan och han hann inte söka in på komvux för distance studier i tid... så det blev tyvärr inget för hans del :(
MissNosebleed

2013-08-22 | 18:18:48
Melinda ♥

gud va kul det måste kännas att få flytta utomlands ett tag!

Svar: ah gud ja! Har längtat till att få komma bort från Sverige ett bra tag nu så det ska bli sjukt skönt!
MissNosebleed

2013-08-22 | 19:05:13
URL: http://fckingcrazy.blogg.se
Katsikai

Jätteawesome! Jag har en kompis härifrån som är i Japan just nu!:)Han heter Axel ;))

Svar: jaha åh vad kul! När kommer han hem då? :D
MissNosebleed

2013-08-22 | 20:58:18
URL: http://katsikais.blogspot.com
V

när åker du?

Svar: Skolan har upprop den 3:de Oktober men åker den 29:de september :)
MissNosebleed

2013-08-22 | 22:16:54
Bona Dea

Alltså det låter så sjuuukt awesome! Hoppas verkligen allt går bra för er, vilket jag tror att det gör, är ju struligt för alla studenter med boende och att lära sig hitta i början :)
Tänkte bara varna er för att när man är utanför Tokyo, så är Japan i övrigt oftast väldigt rasistiskt. Men dem brukar vara trevliga i kundmöten men snackar bakom ryggen eftersom att man missar sociala fraser typ xD
XOXO

2013-08-23 | 07:48:11
URL: http://faunabonadea.blogspot.se/
Anonym

ÅÅH du förstår inte hur avundsjuk jag är! Jag har inte ens varit i japan och du ska BO där i ett ÅR! Kanske jag får plats i resväskan haha x)

Svar: hahaha du kan ju försöka XD
MissNosebleed

2013-08-23 | 15:18:18
URL: http://johannajedi.blogg.se
mmirandas.blogg.se

oj låter spännande, ha ett fint år! :D

2013-08-27 | 18:26:53
URL: http://mmirandas.blogg.se/
Katsikai

jag ska ta reda på när han kmr hem! hoppas ni är på samma gång!;DD

2013-08-27 | 19:06:31
URL: http://katsikais.blogspot.com
Sam ★

Låter fint!!

2013-08-28 | 20:36:29
URL: http://simsky.blogg.se
Lee

Samma skola som en tjej jag känner till går på :D Jag är väldigt avundsjuk, skulle också vilja åka och studera i japan någon dag ~

Svar: åh jasså? har hon en blogg? :oaau men du får ta och göra det en dag då? :D
MissNosebleed

2013-08-31 | 16:53:22
URL: http://clover.blogg.se



☯Namn:
Kom ihåg mig?

☯E-postadress: (publiceras ej)


☯URL/Bloggadress:


☯Kommentar: