Intressanta frågor och svar:

Jag får många roliga frågor om mitt äventyr här i Japan, Blir superglad att ni är så nyfikna och framförallt glada för min skull! <3 Så tänkte ta och dela med mig utav några intressanta frågor här på bloggen nån gång i månaden.
 

Japanerna har också strikta regler o mycket

det är med att utesluta andra

som bor där och som inte är japaner.

Vet inte om du har märkt ngt eller så.

men dem har mycket stränga regler och

de här med att tappa ansiktet är typ

de värsta som kan hända dem. har ni inte

fått höra ngt av vännerna och såhär?

Japan är i allmänhet väldigt skötsamma och strikta ja. Men strikta i den nivån att dom blir otrevliga har jag verkligen inte märkt av här! Så fort jag går ut från huset möts jag av glada grannar som alltid hälsar och ler mot en. Det gjorde dom från första dagen jag kom hit. Och jag har inte märkt av något ute i stan eller så heller. Det är nog Kina du tänker på? För där har jag hört många historier från tjejerna (som bodde där) om kineser som var otrevliga med flit för att man var utlänning. och under min korta tid där så märkte jag av det flera gånger.
 
Ska ta och skriva mer om japans stränga regler här på bloggen snart framöver! ;)
 
Och ja det där med att tappa ansiktet är väldigt känt här. Många japaner kan gå långt för att rädda sitt eget ansikte. som att helt vägra erkänna att man har fel fastän det är uppenbart. Men det är bara att låtsas som ingenting eller skratta försiktigt så brukar japanerna lätta lite på sig :)
 

Du jag måste höra, brukar ungdomarna

i Japan dricka alkohol?

Brukar du och dina kompisar göra det

eller hur är det liksom med det? :)

Bra fråga. Alkohol är ett rent mysterium här i Japan för mig! Man kan köpa alkohol precis överallt, finns i alla mataffärer och finns till och med i vissa automater här i japan. Men man ser endå aldrig några fulla, inte ens lite lulliga japanska ungdomar här! De flesta går till karaokeställen på helgerna för att dricka och ha kul men jag har aldrig sätt några riktigt fulla där endå :o
Men ja tror att det är en helt annan uppfostran här än hemma i Sverige. Som jag skrev i svaret över- kulturen är mycket mer strikt här i japan. Alla har bättre uppfattning om vad som är okej och vad som inte är okej här i japan än hemma i Sverige tex.
 

Hur går japanskastudierna?

Känner du att du utvecklas snabbt? 

Det går väldigt bra tack! Proven och så är ju såklart inte felfria men jag lär mig haha. Tempot är som sagt väldigt högt så utvecklas snabbt gör jag. Känner mig dock inte tillräckligt tillfreds med allt jag har lärt mig för att kunna använda dom irl än. Har försökt men det blir aldrig som jag har tänkt mig haha... Men jag försöker att prata japanska mer och mer. Den muntliga delen i språk har alltid vart min svaghet, så gör mitt bästa för att ändra på de! :D


Får du använda din japanska på

fritiden mycket? Pratar du med japaner? 

Nja, känner några kompisar här i skolan som inte kan engelska- som jag MÅSTE prata japanska med, så dom försöker jag prata med under varje rast. Sen lite när vi är ute och turistar. Då kommer det alltid fram en massa japaner som vill antingen hjälpa en eller bara bli kompis med en xD


Vad är det jobbigaste med att bo i Japan?

Är det något med själva landet som är jobbigt,

att vara så långt bort från familj etc

Ah att vara från familj och pontus. Något annat jobbigt kommer jag faktiskt inte på just nu. JO det finns inge KNORR här D: använder alltid aromat på allt jag äter... ska be familjen ta med knorr sen när dom kommer och hälsar på mig! :3
sofia

tycker din blogg är väldigt intresant, och jag älskar din stil :) jag undrar, ser man ofta folk med speciela stilar på stan?

2013-11-27 | 15:05:46
Donja

Ja de där vill jag också veta! Älskar ju deras stil så skriv gärna mer om det ^^ Skulle du kanske kunna ta lite kort på udda och snygga klädstilar? Skulle vart skitkul om du kunde de! ^^
ÄLSKAR din blogg förresten! :P

2013-11-27 | 16:00:54
Emma

Precis, det är ju snarare så att Japaner älskar utlänningar :o extra mycket om man är blond, haha, de är så gulliga :') Däremot har jag hört att de kan vara ganska elaka mot halv-japaner om de inte ser väldigt "ljusa" ut, fast det har jag aldrig upplevt själv. Håller med om att Japanska ungdomar aldrig verkar vara fulla! Var ute med en 19 årig japansk tjej och gick förbi en "ölfesival" grej i Odaiba, och jag frågade om hon gillar öl och hon svarade "Jag är ju inte 20!" Och såg helt förskräckt ut hahaha. Sorry för min lilla spam, kände för att dela med mig :)

2013-11-28 | 01:07:45



☯Namn:
Kom ihåg mig?

☯E-postadress: (publiceras ej)


☯URL/Bloggadress:


☯Kommentar: