Shamisen

Igår lyssnade jag på japansk radio och då kom världens konstigaste hund-låt upp. Det var en låt gjord helt och hållet från hundskall! Det lät typ såhär "voff vooff voff VOFF vooooff" genom hela låten och den visades i en utav japans mest populära radiokanaler, typ som NRJ är hemma i sverige, så det var lite random att en hund-låt kom upp hahah xD
Annars är japansk musik väldigt vackert om ni frågar mig. Speciellt den traditionella. 
Om du inte känner till japansk traditionell musik så vidare bra och kanske tycker att varje stycke låter ungefär likandant men har intresse för jagapn, då tycker jag att du definitivt borde läsa detta inlägg!
 
 
Shamisen och plektrum 
De tre strängar är plockade med en stor plektrum. Används i Kabuki, bunraku och andra scenkonster. 

Klädd i traditionella kläder och ett instrument som Shamisen och Shakuhachi är väldigt vanligt. Enligt experter klassificerar japansk traditionell musik i 50 upp till 80 olika genrer (underkategorier av musik). Endast ett fåtal av dessa genrer är rent instrumentalt och de allra flesta är med instrumentala ackompanjemang. 

All sång har bara en melodisk linje, även när det finns mer än en sångare. De flesta låtar är baserad därav många gånger utav ett enda instrument. 

Traditionell japansk musik klassificeras enligt strukturen för de sångare, typ av instrument, och timbre (klangfärg) av röst och instrument. Till exempel-BUSHI bunraku berättelser, tokiwazu-BUSHI låtar från Kabuki och Naga-UTA lyriska sånger gidayu där alla sjunger till ackompanjemang av Shamisen. Vi placerar dem i olika musikaliska kategorier när klangfärger i rösten eller instrumenten är olika. Med andra ord har varje genre sin egen vokal och instrumental klang och ton. I de flesta fall krävs en expert för att höra den minimala och näst intill undermedveten variation mellan toner och klang.

Text från författaren: Kamisango Yuko (Professor vid Tokyo National University of Fine Arts and Music.
Översatt av mig.
Ella

Intressant inlägg! Hade ingen aning om klassisk japansk musik, men jag blir väl tvungen att lyssna nu eftersom det låter så fint och annorlunda

2013-11-22 | 15:32:03
URL: http://sockervaddstankar.blogg.se
Ella

Intressant inlägg! Hade ingen aning om klassisk japansk musik, men jag blir väl tvungen att lyssna nu eftersom det låter så fint och annorlunda

2013-11-22 | 15:32:03
URL: http://sockervaddstankar.blogg.se
・゚♥ ✞ ✧:* Nᴇᴀ - pasteller och hästar *:・゚♥ ✧* ▲

HAHAH gulligt med hundlåt ^_^

2013-11-22 | 15:51:03
URL: http://neapocalypse.blogg.se
Anonym

Hur kommer det sig att du kopierar så mycket från andra bloggar rakt av? Det här är inte första du kopierat från länkade bloggen

2013-11-23 | 15:41:22
Anonym

http://chibinihon.blogg.se/2011/march/shamisen.html

2013-11-23 | 18:49:45
Martina [Eluminél]

Har en hel lista på Spotify med Japansk traditionell musik. Typ enka och liknande, ÄLSKAR sånt!

Fantastisk genre av musik.
Försöker få ner så mkt jag kan, vad jag förstår har inte Japan Spotify.... Det hade inte Kina heller då jag var där, så svårt.

Kommer vara wierd använda en ipod igen. Hur har du gjort med telefon btw? Jag har min iphone, tar med den, tänker man kanske kan sätta kontantkort i den när jag väl är i Japan? Annars får jakg investera i en liten fuling och ha iPhonen som kamera, haha!

2013-11-23 | 22:44:23
URL: http://www.eluminelart.blogg.se



☯Namn:
Kom ihåg mig?

☯E-postadress: (publiceras ej)


☯URL/Bloggadress:


☯Kommentar: