Mt.Fuji DEL 1.

Jag tänkte visa er bilder från min klättring upp för Mt.Fuji-san. Och jag kan börja inlägget med att säga att det var det jobbigaste, mest ansträngande jag NÅNSIN har gjort!!
Vi körde som sagt "bullet climbing" då man går ända från botten till toppen på en dag utan sömn. Vilket inte många gör eftersom det är otroligt mycket farligare och betydligt mycket jobbigare. De flesta brukar ta bussen till 2500meter och börja klättra därifrån. Det tyckte jag kändes sjukt mesigt och pinsamt att sedan säga "jag har bestigit Mt.Fuji" om man inte ens har börjat från botten. Så, vi gjorde på det svåra sättet.
Vi tog då Yoshida trail och började vandra uppåt därifrån. Vi vilade varje timma till att börja med men
 ju längre man kom destu brantare blev det, kallare, fuktigare (för man går ju igenom molnen), svårare att andas, mörkare, så efter vi hade lyckats nå 3de stationen så stannade vi var 10de minut för det var så oerhört ansträngande...
 
Efter 9 timmars brutal klättring så var jag och Malin tvungna att avbryta på 2700 meters höjd. Vi hade nått vår gräns. Våra kroppar klarade inte av mer. Vi var då nära 7nde stationen och vandrat nästan 14km UPP på ett berg!
Pontus insåg ganska så snabbt att både jag och Malin hade fått AMS (altitude sickness) då vi skakade, hade huvudvärk för syrebrist och spydde. Jag hade även fått den såkallade "klättrar sjukan" då jag vägrade ge upp hahaha, man kunde se toppen från där vi stannade och jag var så fast besluten på att nå toppen. Jag grät för jag vägrade ge upp. Envis som jag är... Men Pontus lyckades övertyga mig att iallafall vila under natten hos bergsvakten. Där vi sedan blev beordrade att sluta klättra pga hur vi mådde. Vi hade satt våra liv i fara sa vakterna, så efter 14timmar på berget tog vi bussen ner.
Vilar på vägen. Vilket vi som sagt gjorde var 10de minut. Ser ni hur död jag är? Bilden är tagen när vi "bara" hade klättrat 4-5 timmar haha. Och ser ni hur fuktigt det är i luften? Helt galet! Men det är för vi befinner oss i ett moln i bilden. Rätt så coolt om man tänker efter!
Hittade sedan på sjätte stationen en skylt där det står hur farligt Bullet Climbing är. Känns en aning pinsamt att man utsatte sig för sån fara... Men vi hade inte hört att det skulle vara farligt innan. Så vi lärde oss från vårat misstag med andra ord.
Gör inte samma misstag som jag gjorde. Klättra inte Bullet Climbing! Stanna och sov på berget. Ta er tid. Stressa inte. Kroppen klarar inte av en sån otrolig klättring.
 
Mer bilder i nästa inlägg!
Sofia

wow, coolt! :D

2014-09-01 | 13:32:02
URL: http://sofiasopic.blogg.se
Momlin

Oj, så jäkla duktiga ni va som ändå klarade så långt! Dock lite läskigt att ni valde farligaste sättet att bestiga berget på D:

2014-09-01 | 18:16:59
URL: http://momlin.blogg.se/



☯Namn:
Kom ihåg mig?

☯E-postadress: (publiceras ej)


☯URL/Bloggadress:


☯Kommentar: