मण्डल

Som jag har gjort till mina tidigare tatueringar så tänkte jag skriva en liten beskrivning om vad min Mandala betyder för mig, vad den har för mening och vad en Mandala egentligen är.
 
Börjar med att berätta att ordet Mandala मण्डल betyder cirkel. Som buddhist använder man sig av att rita Mandalas som meditationsobjekt och brukar vara en symbol för helhet. Man kan nästan säga att Mandala är en form av meditation. Många använder Mandalan för att kunna gå djupare in till vårt eget centrum och komma i kontakt med vår inre sanna natur. 
 
Mandala anses även vara ett kosmogram, en karta över universum. 
“A human being is a part of the whole called by us 
“the universe,” a part limited in time and space. 
He experiences himself, his thoughts and feelings, 
as something separate from the rest-a kind of 
optical delusion of his consciousness. This delusion 
is a kind of prison, restricting our 
personal desires and affections. Our task must be to free ourselves 
from this prison by widening our circle of 
understanding and compassion to embrace 
all living creatures and the whole of nature 
in its beauty.” – Albert Einstein 
 
Så, min mening med en mandala är alltså att få uppleva helhet och komma i kontakt med mig själv bättre. Den här symbolen har en betydelse som är väldigt djup för mig och som inte riktigt går att förklara bättre. 
Men som Paul Heussenstamm sa In my exploration, the mandala is the doorway into the language of the soul. As you learn this language, you gain access to the eternal wisdom and mystery of the soul. Your life will be altered, expanded, graced, and deepened forever!” 
 
Lite rolig fakta är att Mandalamålning ingår numera också i skolundervisningen i många delar av världen, då man upptäckt att det hjälper barnen att fokusera och komma till ro. Haha.
Hade jag behövt som barn för jag har oerhört svårt att koncentrera mig...
 
Sannie

jag älskar mandala tatueringar och skulle själv vilja införskaffa mig en efter min universitets tid är över. tar examen om en månad så då är jag inte lika fattig haha :)

2015-04-10 | 16:03:04
URL: http://nouw.com/sannies
Ninni

vad intressant att läsa!

2015-04-10 | 16:34:23
URL: http://ninnidot.blogg.se
cat

vart köpte du kjolen???

Svar: I Japan, en liten affär i Joinus i Yokohama :)
☯MissNosebleed☯

2015-04-15 | 00:38:38
URL: http://tiondenovember.blo.gg



☯Namn:
Kom ihåg mig?

☯E-postadress: (publiceras ej)


☯URL/Bloggadress:


☯Kommentar: