Odla Succulenter

Jag har försökt att odla skott eller såkallade "stickningar" från mina Succulenter flera gånger nu utan att lyckas... Det finns så många olika knep och trixs för att få skotten att växa, men inget har funkat för mig tidigare. Den här gången tänkte jag testa den mest vanliga och simpla metoden: att man lägger succulent-bladen direkt på jorden.
1. Man ska plocka bort bladen direkt från morderväxten, från roten. Ta bort dem så nära stammen som möjligt. Inte klippa bort dem eller bryta av dem så att en bit blir kvar på stammen. Försök "skala" bort dem. Bladen måste vara friska och hela för att detta ska funka.
2. Sen lägger man dom på en fuktig jordyta och låter dom torka några dagar. (Man kan tydligen också doppa delen av succulenter som var fäst i stammen i honung så ska det hjälpa på lite extra att bilda rötter men det provade jag inte den här gången).
3. Efter några dagar ska man spraya bladen och jorden med lite vatten. Och fortsätta att göra detta var 10e dag.
 
Och längre än såhär har jag inte kommit än. Får se hur det går för mig.
wiky

gjorde samma sak - utan att lyckas ;c

Svar: låter inte lovande :(
☯MissNosebleed☯

2015-11-19 | 11:26:01



☯Namn:
Kom ihåg mig?

☯E-postadress: (publiceras ej)


☯URL/Bloggadress:


☯Kommentar: