jordbävningar

Jordbävningar, en av jordens alla känslomässiga vågor som berör hela världen.
Igår vaknade jag av en jordbävning på skalan 5! Det var den största jag har vart med om hittills och kanske den största jag kommer att uppleva här under mitt år i Japan? Hela sängen gungade och väggarna lät som om dom skulle gå sönder, precis när jag hann sätta mig upp för att springa under bordet så slutade skalvet. Det var otroligt läskigt men kan inte låta bli att tycka att det är sjukt coolt endå! 
I Japan är det väldigt mycket jordbävningar, därför har de satsat mycket på system som förvarnar, hus som är både billiga och lätta att bygga upp och befolkningen är väldigt förberedda. Förutom jordbävnoingar så har vi tsunamis och orkaner som tyfoner mm. Trots detta så står Japan starkt på sina ben och för varje år som går kommer det nya metoder, teorier ich värderingar som stärker deras position som världens ledande nation med teknologi och ett IQ över medel. 
Så jag känner mig inte direkt orolig över detta med jordbävningar ändå ^^
Daniella 🌙

shit vad läskigt :c

2013-11-11 | 05:10:21
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
Mamma Rodhe

Men åh gumman min...så orolig jag blir! Vet inte om jag vill läsa sån info :) Men allt gick ju bra..o framförallt DU mår bra!! Love U <3

Svar: Det är ingen fara som sagt! det händer ofta här och nästan alla hus är anpassade efter jordbävningar så det är inget att oroa sig för! LOVE U MORE <3
MissNosebleed

2013-11-11 | 12:47:33
CLara

Du är medveten om att det är TVÄRT om? Att Japan bygger DYRA och STADIGA byggnader?
De har bland den stadigaste men samtidigt dyraste infrastrukturen i hela världen.
Eller menar du att tunnelbanan (som är så extremt stor i t. ex. Tokyo) är billig och ostadig, vilket skulle leda till ofantligt många avstängda linjer varje gång det varit en jordbävning?

Fast du kanske tror att de bygger billiga farliga byggnader för att "de är lätta att bygga upp igen"?
(Kärnreaktorer t.ex.)

Svar: Alltså hahah. Jag har aldrig sagt att husen här är ostadiga eller farliga? Du har helt rätt i att japan bygger ett utav de stadigaste och mest avancerade husen som finns i världen men dom bygger dessa för en mycket billig peng. Dom bygger in fjädrar under husen så väggarna ska "gunga med jordbävningen" och detta är oerhört avancerat om du frågar mig haha. Skrev det flera gånger i inlägget ju- att jag inte känner mig orolig här i japan för deras stadiga hus, alla deras teorier och ideér. Och det kostar inte mycket att bygga dessa hus här i japan. Eller det är vad jag har fått höra från min husvärd som har bott här hela sitt liv xDFast hahah flera linjer har vart avstängda pga jordbävning här i Yokohama och Tokyo under bara den här månaden jag har bott här såattah, fast det kanske inte är för att tunnelbanan är billig eller ostadig men ah.
MissNosebleed

2013-11-12 | 19:16:02



☯Namn:
Kom ihåg mig?

☯E-postadress: (publiceras ej)


☯URL/Bloggadress:


☯Kommentar: