what differentiates humans from animals?

Konst är inte alltid nått man förstår sig på. Jag fattade inte varför denna man gjorde som han gör på bilderna över för en tavla. Tills jag läste vad han hade sagt om sin konst:
"This piece is actually my first performance. My aim was to use my body as it really is : a material. So I fused a canvas and a piece of waterproof fabric wherein I cut up a circle." "In that way, all I had to do was to hit the canvas with my fists, as hard as possible to paint the circle with my blood. I chose the geometrical form of the circle because in this work, I wanted to show what Man is able to do : From his most vulgar impulses like violence, up to his the most complex reasoning ability." 
Han slog 569 gånger i rad under 5 minuters tid och filmade när han gjorde tavlan. Många har frågasatt honom och undrat varför han utsätter sig för sån smärta. Och hans svar var: 
"To my mind, that is what differentiates humans from animals : The competence of thinking before acting and to not yield to the most devouring impulses. I think this is why the Human is so tortured : He is without-cease tug between impulses and Reason."
 
Själv hade jag inte genomgått så mycket smärta för en tavla. Men han påminner mig om att konst är precis vad som helst! Det kan vara dans, musik, olja, bläck eller blod på en duk. Och man ska inte kritisera han för att han vill skapa sin konst på sitt sätt. Detta är hur han vill bli ihågkommen. Detta är vad han vill visa världen. Så låt han göra det. 
Jag tycker iallafall att han är sjukt cool som verkligen brinner för det han gör!
Vad är era åsikter?
Tokyo - Love

Spännande! Såg den sista bilden först och tänkte VA?! Skallar han väggen tills det blöder?! Inte riktigt så extremt, men ändå lite speciellt tillvägagångssätt.

2014-02-18 | 18:57:31
URL: http://sakuradesu.blogg.se
CATTOAST

jg blir nästan lite yr av tanken att det är blod, lol. överkänslig för det... och jag som måste ta blodprov med jämna mellanrum xD

2014-02-18 | 19:16:32
URL: http://cattoast.se
Anna Röd - ★ Nörd & Filmskapare ★

Coolt tycker jag, det är ju folk som skadat djur för konst vilket jag tycker är fruktansvärt och helt fel. Men är det sig själv man skadar så tycker jag de e lugnt

2014-02-18 | 21:00:23
URL: http://www.xn--annard-0xa.se
Anna ⚡

Jag tycker att det är rätt löjligt. Varför ska man hålla på sådär? Varför ska man utsätta sig för smärta helt i onödan? Undrar verkligen vart överlevnadsinstinkten tagit vägen. När människor håller på såhär så skulle jag säga att djuren är mer intelligenta än oss.

2014-02-19 | 16:24:11
URL: http://annamarklunds.blogg.se



☯Namn:
Kom ihåg mig?

☯E-postadress: (publiceras ej)


☯URL/Bloggadress:


☯Kommentar: