Vegan Fullkorns-Lasagne

Det var ett tag sen jag la upp ett recept här på bloggen.
Som ni vet så är jag inte Vegan men försöker laga så många vegan-rätter som möjligt. ALL min mat är dock fullkorn så det blir ganska svårt att mixa dessa två. Men har lyckats med några måltider. Tex min Vegan Fullkorns-Lasagne!
Jag har aldrig vart ett stort fan av lasagne när jag var liten. Och det är tack vare ostsåsen som brukar ingå i lasagne recept. Det här receptet har ingen ostsås och smakar därför mycket bättre, enligt mig, haha!
 
Ingredienser till ca 4 portioner:
 100 g champinjoner
 morot (ca 100 g)
 1 röd paprika
 liten gul lök
 rivna vitlöksklyftor
☀ Babyspenat
 0.5 zucchini
 1 msk olivolja
 1 msk tomatpuré
 2 burkar krossade tomater (à 400 g)
 grönsaksbuljongtärning
 0.5 dl hackad färsk oregano eller 2 tsk torkad
 salt och svartpeppar
 2 dl Imat fraiche (Oatly)
 torkade lasagneplattor Fullkorn
 1 dl riven veganost
☀ Soyafärs (från VEGO färs)
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200°. Tärna alla grönsaker fint och stek med vitlök i olivolja tills de är lagom mjuka.
2. Tillsätt soyafärsen, tomatpurén och stek 2 min under omrörning. Häll i tomatkross och lägg i buljongtärning och kryddorna. Låt sjuda ca 8 min på låg värme.
3. Varva grönsaksröran med pastaplattor och Imat fraiche. Låt sista lagret vara grönsaksröra. Toppa med riven ost. Gratinera mitt i ugnen ca 30 min.
Anonym

Haha, varför är det svårt att mixa fullkorn och vegan? xD Btw så är fullkorn på inget sätt nyttigare än inte fullkorn, bara mer fiber vilket du behöver om du inte äter frukt och/eller en mångsidig kost

2016-07-07 | 16:57:40



☯Namn:
Kom ihåg mig?

☯E-postadress: (publiceras ej)


☯URL/Bloggadress:


☯Kommentar: